Elektrisch rijden

Als u eenmaal achter het stuur van een elektrische auto zit, bent u verkocht. In ons Kenniscentrum zetten wij veelgestelde vragen, alle voordelen en de essentiële feiten over elektrisch rijden voor u op een rij.

Bezoek FAQ

7 Veelgestelde vragen over EV laden

Elektrisch laden is zo eenvoudig als wat. U sluit de kabel aan, scant uw laadpas (tegen betaling of gratis) en uw auto begint met laden. Simpel.

Maar voordat u zich naar de eerstvolgende laadpaal snelt, is het goed om iets meer te weten over de beschikbaarheid en toegankelijkheid van laadpalen in het algemeen. Met behulp van deze veelgestelde vragen over EV laden zijn zowel nieuwe als huidige bestuurders van elektrische auto’s klaar om te laden. 


ev charging faq waar

THUIS in een privé-garage, op een privé-oprijlaan of -parkeerplaats of bij een toegewezen of gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen).

OP HET WERK bij de parkeerplaats van uw kantoorpand, gereserveerd of (semi)openbaar toegankelijk.

IN HET OPENBAAR op straat, langs de snelweg of bij publieke parkeerfaciliteiten, zoals winkelcentra, restaurants, hotels en ziekenhuizen. Of u toegang heeft tot alle openbare laadpunten, hangt af van of uw laadpas is geactiveerd voor ‘interoperabiliteit’. Met een interoperabele laadpas kunt u terecht bij verschillende laadpaal-providers.


ev charging faq tijd

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van het laadstation. Plug-in hybrides hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden.

 

Auto’s staan gemiddeld zo’n zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als u zowel thuis als op het werk toegang tot een laadstation heeft, is er alle tijd om uw auto tot 100% op te laden.

REGULIER STOPCONTACT: Wees gewaarschuwd als u uw elektrische auto aan een gewoon stopcontact oplaadt. U heeft dan een speciale laadkabel nodig, die kortsluiting en oververhitting voorkomt. Tevens moet het stopcontact zich dan vlak bij uw auto bevinden. Maak nooit gebruik van een verlengsnoer.

LAADPAAL: Dit is de meest aanbevolen laadmethode. Hij is veilig en verantwoord en u maakt efficiënt gebruik van het vermogen van uw auto en uw energiebron (thuis of bij een kantoorpand). Een laadstation laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende batterijvermogens en hun laadtijd.

Capaciteit 230V 400V Laadtijd (20kW) 1-fase Laadtijd (20kW) 3-fase
13A 3.0 kW 9.0 kW 6 3/4 uur 2 1/4 uur
16A 3.7 kW 11.0 kW 5 3/4 uur 1 3/4 uur
20A 4.6 kW 13.8 kW 4 1/2 uur 1 3/4 uur
32A 7.4 kW 22.0 kW 2 3/4 uur 1 uur
63A 14.5 kW 43.5 kW 1 1/2 uur 3/4 uur

Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met het land waar u zich bevindt, de status en het vermogen van uw batterij, de buitentemperatuur, het eigen gewicht van uw auto, de laadaccessoires die u gebruikt en uw persoonlijke rijstijl.

Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de batterij al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de batterij wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode waarborgt de kwaliteit van de batterij en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.

SNELLAADSTATIONS: Snellaadstations zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van hardware en installatiebenodigdheden, zijn zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten en overheden. Hoewel een snellaadstation razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het een EV tot slechts 80% opladen.


ev charging kosten

Elektrische auto's zijn gegarandeerd vele malen goedkoper te ‘tanken’ dan hun traditionele tegenhangers met een benzine- of dieselmotor. Omdat elk land en elke gemeente werkt met eigen energieregelingen, energiekosten en fiscale voordelen, adviseren wij u altijd de website van uw gemeente te raadplegen.

In Nederland zijn de gemiddelde kosten voor elektrisch laden 22 tot 35 eurocent per kWh. Laten we als voorbeeld een elektrische auto nemen met een lege accu en ongeveer 12 kWh accuvermogen. In de meeste gevallen zal deze auto zo’n 60 tot 80 km op één laadbeurt kunnen rijden. Het opladen kost dan 12 x 0,22 = € 2,64. Dit betekent dat het stroomverbruik slechts 3 tot 4 eurocent per kilometer bedraagt.


ev charging stroomrekening

Ja. Het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik per huishouden bedraagt in Nederland 3500 kW. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 3000 kW per jaar, op basis van een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km. Toch valt er nog altijd stroom te besparen. Als u een laadpaal tot uw beschikking heeft, kunt u ervoor kiezen uw auto 's nachts op te laden, zodat u profiteert van een lager tarief. Door de toenemende beschikbaarheid van zonnepanelen kunt u bovendien uw eigen elektriciteit opwekken. Zo wordt het opladen van uw elektrische auto op de langere termijn gegarandeerd voordeliger.


ev charging compatibiliteit

Ja en nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 typen beperkt. Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen en de Type 2 contactdoos voor Europese voertuigen. Let op: Tesla's in de VS hebben een speciaal type contactdoos, terwijl Europese Tesla's wel voorzien zijn van een Type 2 contactdoos.
Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zou u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.


ev charging onderhoud

Zeer weinig. Ondanks zijn geavanceerde technologie is een elektrische auto gemakkelijk te onderhouden. Hetzelfde geldt voor de laadpalen. Als de laadpaal verantwoord is geïnstalleerd en modulair is opgebouwd (zoals onze laadpalen), is elk onderdeel gemakkelijk te vervangen. EV-Box laadpalen hebben een online verbinding, waardoor we eventuele problemen direct op afstand op kunnen lossen. Dat is wel zo handig, u kunt  dan weer snel op weg.


ev charging interoperabiliteit

Dat is zo gepiept. Bij EV-Box krijgt u standaard een laadpas bij aankoop van een laadpaal, of u neemt een laadpasabonnement. Elke laadsessie die u met uw laadpas start en beëindigt, wordt in ons BackOffice beheersysteem geregistreerd. Met een account op BackOffice kunt u de verrekening van deze laadkosten automatiseren. Zo sturen wij maandelijks de factuur door naar uw werkgever en hoeft u enkel de vergoeding te ontvangen. Voor de werkgever kunnen wij tevens de verrekening verzorgen. Lees hier meer over automatische verrekening van laadkosten.

Heeft u meerdere vragen?

Bekijk FAQ